LA ISLA DE LAS SIETE CIUDADES
MAGNETITE #01 ― 2020



[FR]

187 cyanotypes contrecollés sur Dibond
340 x 520cm


[EN]

187 cyanotype prints mounted on Dibond
340 x 520cm



︎︎︎︎Exhibition views, Artpress Biennale, MAMC+ Saint-Étienne, France, 2020








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Mondes étranges tirés du notre, ni vrais ni faux, les paysages de Deverchère racontent des histoires.


La Isla de las Siete Ciudades enquête sur les biotopes ibériques potentiellement à l'origine des mythiques Cités d'or, îles fantômes dont la localisation dérive sur les cartes des 15e et 16e siècles.  Ici, démesurement agrandi jusque dans ses bulles de fer, un échantillon de magnétite s'étend en mosaïque de cyanotypes dont le bleu roi matérialise la lumière.  Rayonnant de plasma, état de la matière rare sur Terre, il est transmuté en météorite: notre monde "déréalisé" afin de le reconsidérer dans son entièreté.

︎ Aurélie Cavanna, extrait du catalogue Artpress de la Biennale des jeunes artistes 2020, MAMC+ Saint-Étienne

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Strange worlds drawn from our own, neither real nor fake, Deverchere's landscapes tell us stories.

La Isla de las Siete Ciudades explores the lberian biotopes that might have been at the origin of the story of the mythical Seven Cities of Gold, ghost islands the precise location of which varies considerably across 15th and 16th century maps. Here, enormously blown up in a way that reveals its internal iron bubbles, a sample of magnetite spreads out as a mosaic of cyanotypes, its royal blue materializing light.  Radiating with plasma, a rare state of matter on Earth, it is transmuted into a meteorite: our own world, "derealized" to let us behold it anew, in its entirety.

︎ Aurélie Cavanna, extract from the Catalog of the 2020 Artpress Biennale, MAMC+ Saint-Étienne, France




LA ISLA DE LAS SIETE CIUDADES
MAGNETITE #02 ― 2020



[FR]

187 cyanotypes contrecollés sur Dibond
340 x 520cm


[EN]

187 cyanotype prints mounted on Dibond
340 x 520cm


︎︎︎︎Exhibition views, Viva Villa - Les vies Minuscules, Collection Lambert Avignon, France, 2020

© Hugo Deverchère 2021